Alla inlägg den 14 januari 2008

Av emma - 14 januari 2008 12:14

Måste ju visa den fina loggan som I's basketlag fått av Les.

Av emma - 14 januari 2008 11:59

Förra veckan började jag på förlossningen i Östersund. Jag skall vara där i 7 veckor...

På dom sju vekorna är det bra att få ihop ca 20 PN (partus normalis), normala förlossningar som jag får räkna, där jag tar emot barnet, där jag gör det mesta under handledning såklart. Totalt under utbildningen skall jag få ihop 50!! Under praktiken i Sundsvall 2 v i december fick jag ihop 4.

Jag börjar redan nu bli stressad över dessa PN...

Fyra arbetspass hade jag förra veckan och var med på 5 förlossningar av dessa fem var det endast 1 PN!!! Detta gör mig stressad på flera sätt, dels vill jag ha dem, PN'n, det är ju lite tävling och dels undrar jag vad det är jag gett mig in i. De 4 förlossningar som inte var PN, shit, det är sjukt mycket att tänka på under förlossning sånt som man inte märker av när man ligger där själv och skall föda, eller jo efter den här utbildningen har man ju förståss bättre koll. Men för er som fått barn så känner ni till CTG-kurvan. Den säger en hel del....som man inte hade en aning om. Den gäller det att ha koll på...alla eventuella tecken på preeclampsi (havandeskapsförgiftning) som kan komma smygandes under en förlossning till och med, hur mår mamman och pappan då? Men ffa barnet. Och detta med IU, inre undersökning. Det är inte helt lätt att känna öppningsgrad och det är inte lätt att känna hur utplånad cervix är och hur huvudet står i förhållande till bäckenbotten, shit shit shit....skall jag stå där om ett år och fixa det själv. Känns vansinnigt konstigt. Men andra har ju gjort det så man lär väl fixa det på något sätt.

//Emma

Ovido - Quiz & Flashcards